Je zou graag bepaalde gewoonten willen veranderen, maar weet niet waar te beginnen? Begin hier...

Het kan zijn dat je een lijst met tips leest en denkt: “Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.”

Als je je levensstijl wilt veranderen om te vermijden dat je vastloopt, dan draait het allemaal om kleine stapjes. De veranderingen zullen niet van de ene op de andere dag zichtbaar zijn, maar door de adviezen één voor één uit te proberen of zelfs een paar veranderingen te combineren, krijgt het lichaam al snel het broodnodige duwtje in de rug om op de juiste weg te komen.

DRINK MEER

De oudste adviezen zijn de beste, maar het is bekend dat als je niet voldoende drinkt, je uitgedroogd en verstopt raakt. Het hoeft geen water te zijn, vruchtensappen, thee en koffie zijn ook goed, net als waterrijk voedsel zoals fruit en groenten.
Het is aan te raden zeker enkele glazen water per dag te drinken. En let op!, vergeet ook niet dat alcohol niet hydrateert maar uitdroogt.

EET MEER VEZELS

Probeer aan elke maaltijd een vezelrijk voedingsmiddel toe te voegen. Stap over op volkoren brood, pasta en rijst en probeer vijf porties (groenten en fruit) per dag te eten. Voeg een salade of wat groenten toe aan elke maaltijd en geniet van vers fruit als tussendoortje.

GOED VOEDSEL BIJ (TEGEN) OBSTIPATIE:

  • Fruit en groenten
  • Ongepelde rijst
  • Volkoren pasta
  • Volkorenbrood
  • Zaden
  • Noten
  • Haver

ONTBIJTEN

Velen onder ons slaan een ontbijt over, maar het ontbijt overslaan is een hele grote no-go bij obstipatie. In de ochtend eten activeert de spijsvertering waardoor je hopelijk snel daarna naar het toilet moet.

PROBEER SORBITOL

Sorbitol is te vinden in fruitsappen en bepaalde gedroogde vruchten. Gedroogde pruimen of abrikozen zijn dus een smakelijke manier om een goede darmbeweging te krijgen. Eet er niet te veel van, ze kunnen snel effect hebben!
Waarom niet onmiddellijk deze tip in de praktijk brengen en een vezelrijk ontbijt met gedroogd fruit als nagerecht proberen? Dit advies zal vast en zeker helpen om onze volgende tip toe te passen:

PROBEER ELKE DAG OP HETZELFDE TIJDSTIP NAAR HET TOILET TE GAAN

Als je er tijd voor kunt maken, probeer dan elke dag op hetzelfde moment naar het toilet te gaan. In het ideale geval doe je dit niet te lang na het ontbijt. Sommige mannen en vrouwen zweren bij hun ‘ochtendritueel’ zich te ontlasten na het ontbijt. Dit kan de darmen in een goed ritme brengen.

NEGEER AANDRANG NIET

Als je aandrang hebt om naar het toilet te gaan, ga dan zo snel mogelijk. We weten dat dit niet altijd kan, maar als je buitenshuis niet graag naar het toilet gaat, is wachten tot je thuiskomt niet goed voor je.
Het idee om een openbaar toilet te gebruiken, kan vervelend lijken, maar als je antibacteriële doekjes bij je hebt, lukt dat hopelijk beter. Toiletbezoek vermijden verergert obstipatie, dus stel het niet uit.

BEWEEG

Vind je fitness saai? Geen probleem, er zijn andere manieren waarop je beweging kunt krijgen. Waarom ga je niet naar het park om een balletje te trappen of voor een snelle wandeling? Alles wat de hartslag verhoogt en waarmee je een beetje buiten adem raakt, helpt.
30 minuten per dag is wat je nodig hebt, zoek dus iets dat je leuk vindt en dat je in beweging brengt.

VERMINDER STRESS

Ja, we geven het toe, kon het maar! Onthoud dat je je niet druk hoeft te maken over obstipatie, iedereen krijgt hier wel eens mee te maken. Als je stress ervaart door het werk, praat dan met je baas over de werkdruk of over wat je dwars zit.
Gedeelde smart is halve smart, dus gooi je stressproblemen in de groep. Praat met vrienden, partner of familie en lucht je hart.
Probeer tijd te maken voor ontspanning wanneer je maar kunt, zelfs al is dat gewoon jezelf even opsluiten in de badkamer met een geurkaars, bubbelbad en een goed boek. Of luister naar je favoriete muziek om te ontspannen.

Als je problemen hebt met langdurige stress, angst en depressie, raadpleeg dan een arts.

LAAT AAMBEIEN BEHANDELEN

Hemorroïden of aambeien komen vaak voor, dus je hoeft je niet te schamen voor een bezoek aan de apotheek of drogist om een manier te vinden om de pijnlijke symptomen te verhelpen als ze je van het toilet weg houden.

Stress en obstipatie

Maakt je je druk over iets? Dit kan een rechtstreekse invloed hebben op de darmen.

Meer weten

Veelgestelde vragen

Als je over obstipatie begint te praten, duiken vaak dezelfde vragen op.

Meer weten